Ustawa o sprzedaży konsumenckiej i zmianie Kodeksu Cywilnego przewróciła do góry nogami pojmowanie gwarancji, wadliwości towaru oraz reklamacji. Z Kodeksu Cywilnego wyłączono wszelkie sprawy związane ze sprzedażą towarów i usług dla osób fizycznych. Regulacje z tym związane zawarto w obowiązującej od 2003 roku ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Dotyczy ona tylko osób fizycznych, które dokonują zakupów towarów lub usług wyłącznie dla swoich potrzeb i zakupy te w żaden sposób nie są związane z ich działalnością gospodarczą lub zawodową. Oznacza to, że wszyscy ci, którzy zakupili towar lub usługę w celu prowadzenia firmy lub wykonywania zawodu mogą dokonywać reklamacji w trybie przepisów o rękojmi. Zasada odpowiedzialności z tytułu rękojmi w jednym przypadku dotyczy także osób fizycznych. Chodzi tu o umowę o dzieło niematerialne, np. utwór literacki, którego wadliwe wykonanie będziemy reklamować w oparciu o przepisy Kodeksu Cywilnego. Inaczej jest w przypadku usługi materialnej, przykładowo zamówienia meblościanki, ponieważ w tym ostatnim przypadku reklamacja będzie możliwa jedynie w oparciu o przepisy wyżej wspomnianej ustawy.

Żeby jeszcze bardziej zagmatwać należy dodać, że zdarza się, iż mamy do czynienia jednocześnie z przepisami wynikającymi z ustawy o sprzedaży oraz z Kodeksem Cywilnym. Dzieje się tak w przypadku, gdy oddajemy do naprawy swoje auto. Warsztat samochodowy sprzedaje nam nową część niezbędną do naprawy, ale również dokonuje samej naprawy, którą należy pojmować jako usługę. Trudności w odróżnieniu spraw rozpatrywanych postanowieniami kodeksu bądź w oparciu o ustawę o sprzedaży konsumenckiej jest bardzo wiele, ale póki nie pojawi się orzecznictwo w tym zakresie, to należy posiłkować się logiką i doświadczeniem osób zajmujących się ochroną praw konsumenckich.

Warto wiedzieć, że kwestia rozpatrywania roszczeń konsumenckich w oparciu o przepisy Kodeksu Cywilnego przekłada się na roczny okres ochronny, ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży oznacza dwuletnią odpowiedzialność sprzedawcy towaru lub usługi. Zastosowanie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej w stosunku do osób fizycznych dotyczy również umów dostawy, a także wszelkich umów zawieranych w komisach. Zmodyfikowano odpowiedzialność komisanta wobec kupującego ze względu na wady rzeczy sprzedanej. Obecnie odpowiada on z tytułu niezgodności towaru z umową i musi się liczyć z wszystkimi konsekwencjami wprowadzania do obrotu handlowego wadliwego towaru.

Agata Gołaszewska-Horak